Obsah fóra www.indiani.cz www.indiani.cz

 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Drážka na šípu
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.indiani.cz -> Indiánské zbraně
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Savage
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 4.2.2007
Příspěvky: 435

PříspěvekZaslal: pá duben 13, 2007 5:41 pm    Předmět: Citovat

vlk napsal:
"bazmek" ktory pridal savage, vyzera presne ako ten v Hammovej knihe.


Asi proto, ze jsem ho podle ni vyrobil Laughing

_________________
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Witko
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 5.2.2007
Příspěvky: 227

PříspěvekZaslal: ne květen 20, 2007 10:23 pm    Předmět: Citovat

k těm rovnačům. sice to úplně nepatří semhle,ale v anthroposu měli i rovnače oštěpů.vypadaly takřka stejně jako ten, co tu hodil dva hlasy. Měl jen větší půměr.
_________________
veverka je nesvědomitý zákeřník
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ogen
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 6.2.2007
Příspěvky: 85

PříspěvekZaslal: so květen 26, 2007 12:19 pm    Předmět: Citovat

Dobrý postřeh Witko, když to obrátím, muselo se i nějak dřevo, paroží, rohovina nakřivovat, aby drželo požadovaný tvar a nevrátilo se do jiného patvaru jak je to vidět i u luků Apači-Čírikava, kamenných mlatů a jiných věcí na AMNH. I když nevím jak to Indiáni dělali, ale ohýbání bylo něco podobné jako narovnávání šípů, případně mohli použít metodu stejnou jako při zhotovovaní kanoí, t.j. požadovaný tvar označit na zemi, zatlouct kolíky a naohýbat danou věcičku mezi kolíky a nechat to tam ..., nebo udělat drážku ve skále nebo mezi skály atd.
Naše knížky o ohýbání dřeva píšou, že ohyb se řídí podle tloušťky, co chci ohnou a to 1/3 ze síly věcičky je poloměr ohybu, a další je, že ohyb je vnitřní a vnější a ten který je vnější se musí...jako je to u vyšlachování luku

_________________
Ogen
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Savage
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 4.2.2007
Příspěvky: 435

PříspěvekZaslal: so květen 26, 2007 4:40 pm    Předmět: Citovat

Ogen napsal:
Dobrý postřeh Witko, když to obrátím, muselo se i nějak dřevo, paroží, rohovina nakřivovat, aby drželo požadovaný tvar a nevrátilo se do jiného patvaru jak je to vidět i u luků Apači-Čírikava, kamenných mlatů a jiných věcí na AMNH. I když nevím jak to Indiáni dělali, ale ohýbání bylo něco podobné jako narovnávání šípů, případně mohli použít metodu stejnou jako při zhotovovaní kanoí, t.j. požadovaný tvar označit na zemi, zatlouct kolíky a naohýbat danou věcičku mezi kolíky a nechat to tam ..., nebo udělat drážku ve skále nebo mezi skály atd.
Naše knížky o ohýbání dřeva píšou, že ohyb se řídí podle tloušťky, co chci ohnou a to 1/3 ze síly věcičky je poloměr ohybu, a další je, že ohyb je vnitřní a vnější a ten který je vnější se musí...jako je to u vyšlachování luku

Ohybani dreva se provadi tak, ze material obalis hadrem a polejes horkou vodou.Treba nekolikrat.Idealni je to aplikovat na syrove drevo.Po proliti hadr sundas ohnes do pozadovaneho tvaru,zafixujes a po vychladnuti to drzi tvar.Tomu ostatnimu co pises moc nerozumim.

_________________
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Savage
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 4.2.2007
Příspěvky: 435

PříspěvekZaslal: ne květen 27, 2007 10:28 am    Předmět: Citovat

To co jsem psal, je overeno praxi pri vyrobe trmenu.
_________________
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: so červenec 28, 2007 8:27 pm    Předmět: Citovat

Měl bych několik drobných dotázků, resp. bych si něco potřeboval vyjasnit:

1) Drážky děláte ještě do mokrého, čerstvého dříku? Přijde mi, že to jde mnohem snáz, než do vyschlého prutu, který je pak mnohem tvrdší. Zkoušel jsem to do vyschlé svídy a téměř to nešlo.

2) To by znamenalo, že kalibrace šípu by se měla dělat taky za mokra, myslím tedy za čerstvého dřeva Question Question

3) Z předchozích příspěvků jsem pochopil, že naopak rovnání je lepší za sucha Question

4) Na a aby nebylo málo dotazů: lze brát dřevo na šíp i v létě? Nebo jenom zimní bez mízy?

Thx předem za všechny postřehy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Savage
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 4.2.2007
Příspěvky: 435

PříspěvekZaslal: po červenec 30, 2007 9:24 am    Předmět: Citovat

Kalibrace je opravdu za mokra pohodlnejsi, pote svazat, nechat vyschnout a pak rovnat. Pruty jsem bral jen v zime, ale slysel jsem, ze to jde i z letnich.
_________________
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Dva hlasy
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 12.2.2007
Příspěvky: 247

PříspěvekZaslal: ne srpen 12, 2007 3:30 pm    Předmět: Citovat

Jak vidím pěknej prut hned ho beru. V létě, v zimě. Jinak jak píše Sawage...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vlk
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 28.3.2007
Příspěvky: 305
Bydliště: Slovensko/Prešov

PříspěvekZaslal: čt srpen 16, 2007 9:22 am    Předmět: Citovat

ja som narezal pruty skoro na jar, vtedy su svibove hustiny pekne prehladne bez listia.
ked ich rezete a kalibrujete za mokra, nepraskaju pri suseni?
pruty akych priemerov rezete a na aku vyslednu hrubku ich kalibrujete?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt srpen 16, 2007 9:38 am    Předmět: Citovat

vlk napsal:
ja som narezal pruty skoro na jar, vtedy su svibove hustiny pekne prehladne bez listia.
ked ich rezete a kalibrujete za mokra, nepraskaju pri suseni?
pruty akych priemerov rezete a na aku vyslednu hrubku ich kalibrujete?


Kalibroval jsem za mokra a nahrubo vyrovnal. Při sušení se některé pruty zkroutily hodně a některé téměř vůbec. Každopádně mi nic neprasklo. Kalibruju na cca 8mm, to je ideální síla šípu a už to tu tuším Dva hlasy někde psal. Resp. se dá nakalibrovat na trochu víc, aby byla rezerva na vyhlazení. Slyšel jsem, že je lepší hladit střepem skla, než šmirglem.
Síla prutů, které beru je min. 11mm, spíše ale o něco více, pokud chceš na konci rozšíření, které je vidět na originálech. Počítej, že minimálně 1-2 mm vezme sloupnutá kůra a po vyschnutí se šíp trochu "stáhne".
Samozřejmě ale čím větší průměr, tím více práce při kalibraci, ale není to zas tak hrozné, šíp se dá zkaliborvat řádově za půlhodinu i méně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vlk
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 28.3.2007
Příspěvky: 305
Bydliště: Slovensko/Prešov

PříspěvekZaslal: út září 11, 2007 8:23 am    Předmět: Citovat

tak sposob pouzitia rovnaca na sipy popisany hawkwindom v jeho prispevku na www.lukostrelec.cz je pre mna novinkou a mam pocit, ze to ma logiku:
http://www.lukostrelec.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20
zdalo sa mi, ze co nevyrovnam v rukach, nema vyznam vyrovnavat nejakym nastrojom. ale podla tohoto prispevku to vyzera tak, ze aj ten vyrovnavac je len na mensie obliny, ako som myslel...

ja kalibrujem na 9 mm (to asi zalezi aj na sile luku), ratam este s urcitym ubytkom prierezu pri vyhladzovani. na dorovnanie pripadnych nerovnosti pouzivam velmi jemny smirgel (kamos mi odporucil smirgel na lak, nezanasa sa tak ako ine smirgle, ale je dost problem ho zohnat) a vyhladzovat sa chystam kuskom parohu.
pruty zo svibu som narezal take, ze nejake vazne vyrovnavanie netreba.

aku techniku kalibrovania pouzivate? ja postupujem od tensieho konca cez kaliber, a zo sipu uberam hoblikom nastavenym na jemno. buduci sip pretlacam cez kaliber pomerne nasilu, takze je svojim sposobom uz mierne vyhladeny.

_________________
je ľahké byť odvážny z diaľky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Savage
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 4.2.2007
Příspěvky: 435

PříspěvekZaslal: út září 11, 2007 12:38 pm    Předmět: Citovat

Ja kalibruju podobne (uz bych zase nejake sipy mel udelat Smile ), od tenciho konce k sirsimu-to je dano tim, ze nechavam na konci(u zarezu pro tetivu) tu bambulku. Drik protlacuju velkou silou cimz dochazi k nahusteni vlaken a tim zpevneni sipu.
_________________
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
michell
Začínající přispěvatel
Začínající přispěvatel


Založen: 21.2.2007
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: út září 11, 2007 7:49 pm    Předmět: Citovat

Z čeho máte vyroben ten kalibr???
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: út září 11, 2007 9:43 pm    Předmět: Citovat

Šípy jsem kalibroval od části kde je hrot ke konci s drážkou, jako asi všichni. Kalibr jsem vyrobil z kusu plechu, cca 2mm síly, udělal jsem tam díru vrtákem 9mm. To je asi ideální, protože po obroušení se průměr změnší na těch finálních cca 8mm.
Slyšel jsem, že na dohlazení je lepší neš smirk použít kus skla, povrch je pak hladší, není chlupatý jako po šmirglování.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vlk
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 28.3.2007
Příspěvky: 305
Bydliště: Slovensko/Prešov

PříspěvekZaslal: út září 11, 2007 9:50 pm    Předmět: Citovat

presne podla nalezov zo starej doby, z nerezoveho plechu Very Happy, 3x10 cm s dvoma vyvrtanymi dierami (8 a 9mm). pomerne ostre hrany mi pomahaju s jemnym obrusenim povrchu sipu. ked budem robit dalsi, dam tam este dieru 8,5mm.
_________________
je ľahké byť odvážny z diaľky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.indiani.cz -> Indiánské zbraně Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3
Strana 3 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Můžete připojit soubor na tomto fóru
Můžete stahovat soubory z tohoto fóra


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com