Search

Šaty z přeložené kůže

Print Friendly, PDF & Email
Období a rozšíření šatů z přeložené kůže, popis, jednotlivé varianty (sůjský a kríjský styl), poznámky k výrobě, repliky. Obrázky originálů.
Šaty z přeložené kůže sůjského stylu. Sesbírané Lewisem a Clarkem.

Období a rozšíření

Šaty z přeložené kůže jsou dalším typem „starých“ ženských šatů, původem zřejmě někde ze severovýchodních plání. Nosily je ženy Černonožců, Kríů, prérijních Odžibwejů, Sůú, Mandanů, Hidatsů a pravděpodobně i Šajenů (Grinnel). V módě byly před rokem 1800, po roce 1820 začaly být nahrazovány šaty ze dvou nebo ze tří kůží. Co se týče oblasti a doby rozšíření, ta je prakticky shodná s typem ramínkových šatů.

Proč tomu tak je je otázkou. Přesnou odpověď již asi nezjistíme. Osobně se domnívám, že se jedná o určitou pláňovou variaci ramínkových šatů, které jsou lesního původu. Podobnost s ramínkovými šaty je nasnadě, oba typy šatů mají trubicový tvar, neobsahují rukávy a shodně mají v horní třetině, tedy v oblasti prsou a ramen překlad. Rozdíl je pouze v tom, že šaty z přeložené kůže nekončí nad prsy, ale jdou výše, až přes ramena.

Šaty z přeložené kůže lakotského stylu, které získali Lewis s Clarkem. Počátek 19.století.
Šaty z přeložené kůže sůjského stylu, lakotské nebo šajenské, získal je Lewis s Clarkem, nyní Peabody Museum Harvard

Popis

Šaty z přeložené kůže se vyráběly z jedné kůže mladého bizona (nejčastěji krávy) nebo jelena wapiti. Kůže se asi v horní třetině horizontálně přeložila a poté se přeložila i vertikálně zhruba na půl a sešila se po straně. Šev se nosil na levé straně. Na pravé straně nahoře se do kůže udělal vertikální zářez tak, aby jím bylo možné protáhnout pravou ruku. Horní překlad sahal ženě asi do pasu. Šaty držely na ramenou tak, že se horní okraje svázaly řemínky, nebo sešily. Na většině šatů je navíc na pravé straně široké kožené ramínko. Šaty sahaly až téměř na zem. Podle některých teorií byla linie páteře zvířete (linie hlava-ocas) horizontálně, podle jiných vertikálně.

 Šaty z přeložené kůže v jejich kríjské variantě, University of Pennsylvania museum of ethnology and archeology.
 Šaty z přeložené kůže v jejich kríjské variantě, University of Pennsylvania museum of ethnology and archeology,
Takto se šaty vyřízly z kůže mladého bizona či Jelena Wapiti
Takto se šaty vyřízly z kůže mladého bizona či Jelena Wapiti
 Schéma šatů z přeložené kůže na ženské postavě
 Schéma šatů z přeložené kůže na ženské postavě

Varianty

Formálně i fakticky se rozlišují dva typy těchto šatů, sůjský a kríjský, které se liší konstrukčně i vzhledem.

Kríjský typ

Kríjský typ šatů se vyznačuje bohatým třásněním na horním překladu, zejména na jeho spodním okraji a pak na bocích. Tyto třásně byly většinou bohatě ozdobeny ursoními ostny, vytvářejícími složité geometrické vzory.  Bohaté třásně byly i na spodním okraji šatů a někdy i v bočním švu. Šaty byly často nabarveny červenou nebo oranžovou hlinkou, zejména v oblasti „sedla“ a taky ve spodní části. Mohly být ozdobeny i korálky.

 Kríjská varianta šatů z přeložené kůže (Royal Ontario Musum)
 Kríjská varianta šatů z přeložené kůže (Royal Ontario Musum)
Přesně ty samé šaty jako na obrázku výše namalované malířem Paulem Kanem na Kríjské míšence Té, která hledí ke hvězdám, obraz pochází z roku 1847. 
Přesně ty samé šaty jako na obrázku výše namalované malířem Paulem Kanem na Kríjské míšence Té, která hledí ke hvězdám, obraz pochází z roku 1847. 
 Kríjská varianta šatů z přeložené kůže (National Museum of Man, Ottawa)
Kríjská varianta šatů z přeložené kůže (National Museum of Man, Ottawa)
 Kríjská varianta šatů z přeložené kůže (National Museum of Man, Ottawa)
 Kríjská varianta šatů z přeložené kůže (National Museum of Man, Ottawa)

Sůjský typ

Sůjský typ má horní překlad bez třásní, nebo jen s krátkými třásničkami. Některé šaty mají otřásněný i spodní okraj, jiné nemají. Na některých šatech je spodní okraj rovný, na jiných je na jedné straně „plandák“, který představuje běh zvířete, ze kterého kůže pochází. Pokud je plandák přítomen, je vždy na levé straně, tedy tam, kde je šev.Podle některých teorií se vyvinul tento typ šatů z bizoních plášťů, které se používaly jako hlavní část „oblečení“ tak, že se omotaly kolem těla. Tomu by odpovídalo i zdobení horizontálními pruhy korálků či ursoních ostnů, které je pro tento typ šatů typický, stejně jako zdobení bílými a prachově modrými pony beads. 

Šaty z přeložené kůže sůjského typu, National Museum of American Indian, Heye foundation
Šaty z přeložené kůže sůjského typu, National Museum of American Indian, Heye foundation
Šaty z přeložené kůže sůjského typu, Museum fur Volkenkunde, Berlin, sbírka Prinze Maxmiliana zu Wied
Šaty z přeložené kůže sůjského typu, Museum fur Volkenkunde, Berlin, sbírka Prinze Maxmiliana zu Wied
Šaty z přeložené kůže sůjského typu, sbírka Nathana Jarvise, Brooklyn Museum New York
Šaty z přeložené kůže sůjského typu, sbírka Nathana Jarvise, Brooklyn Museum New York
Šaty z přeložené kůže sůjského typu, Musee de LaHomme, Paříž
Šaty z přeložené kůže sůjského typu, Musee de LaHomme, Paříž

V současné době existuje v muzejních sbírkách jenom 13 šatů z přeložené kůže, o kterých vím.

Poznámka k výrobě​

Většina šatů, včetně těch z přeložené kůže, je obrácených masovou stranou kůže ven. Když se přeloží horní část kůže naruby, dojde k tomu, že sukně má masovou stranu ven, ale sedlo chlupovou. Proto, aby byly obě části kůže stejné, se celá kůže přeřízla napříč tak, aby řez probíhal pod sedlem. Horní část kůže se pak otočila naruby a našila zpět na své místo. Tímto trikem se zabezpečilo, aby horní část kůže (sedlo) i sukně měly na líci masovou stranu. Šev by neměl být viditelný, měl by být zakrytý sedlem.

Repliky

Níže je velice povedená replika šatů z přeložené kůže české výroby (Maruška Novotná).

Mohlo by vás také zajímat