Obsah fóra www.indiani.cz www.indiani.cz

 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Výroba dřevěných troubelí
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.indiani.cz -> Kouření a vše související
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 3:49 pm    Předmět: Výroba dřevěných troubelí Citovat

Chtěl jsem se zeptat, jak děláte kanálek do troubelek. Dělal jsem to nažhaveným drátem; jde to, ale blbě, navíc se mi občas stalo, že na druhé straně drát nevyjel ve středu, ale mimo. Proto přivítám rady, vychytávky, triky,...

Naposledy upravil Eagle-Eye dne po srpen 11, 2008 5:28 pm, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Witko
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 5.2.2007
Příspěvky: 227

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 7:13 pm    Předmět: Citovat


na tomhle obrázku je vidět, jak se to dělalo v dobách bez drátu. troubelku rozštípneš, vybereš jádro, dáš dohromady a převážeš šlachou nebo třeba drátem, což se taky dochovalo. Toto je z Wisllera, není tam zmínka o klihu, který bych osobně použil, zdá se mi to jistější. když to rozštípneš tak se to dá složit zpátky a když to pak zaleštíš či obrousíš, nebude to skoro vidět.dyž to rozřízneš, tak je to vidět víc. toliko historie

_________________
veverka je nesvědomitý zákeřník
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Witko
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 5.2.2007
Příspěvky: 227

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 7:54 pm    Předmět: Citovat

no a stím drátem. nejdůležitější je podle mě to dělat za čerstva, propálit a pak to nechat vyschnout. propalovat suchý klacek je utrpení. ovšem ne že by to nešlo. občas sou problém suky, tam ten drát může uhnout. Co používáš za dřevo na troubelku?
_________________
veverka je nesvědomitý zákeřník
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 8:37 pm    Předmět: Citovat

Witko: díky za info. Zapátral jsem ještě v dalších materiálech a zdá se, že se používaly obě metody, jak propalování drátem, tak i štípání, nicméně v 19.století se propalování drátem zdá častější.

Používám jasan, jako snad většina ostatních. Vypozoroval jsem, že některé stromy se propalují hůře, jiné lépe, podle tvrdosti dužniny. Zkoušel jsem i metodu, co mi poradil Roman, vzal jsem drát, konec rozklepal a vybrousil tam něco jako vrták, dal jsem to do vrtačky a zkoušel díru provrtat. U jedné troubele se mi to povedlo, ale u dalších se "vrták" dostal mimo dužninu. To se mi stalo i při propalování drátem, který byl do špičky. Vysvětluju si to tím, že není mít dobré zašpičatělý drát, jelikož hrot znamená větší možnost úniku mimo dužninu. Možná, že kdyby byla na drátu přirozená ploška, tak bude mít větší tendenci držet se měkkčí dužniny. Suk asi bude problém Sad

Ještě by mě zajímalo, jak dlouho nechat jasánek vyschnout, aby nepraskal a dalo se s ním pracovat.

Pak mám ještě dotaz k drátu, u Vichra se dají koupit železné pomosazené, na svařování, ale ty jsou měkké jako bláto. Hned se ohnou, zvláště když se nahřejou. Kdysi jsem měl nějaké pevnější, snad ocelové, nedá se něco takového pevnějšího dostat třeba ve Feroně? Nevíte to někdo?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Witko
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 5.2.2007
Příspěvky: 227

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 8:59 pm    Předmět: Citovat

já nechávám drát jak je, bez špičky či zploštění, moc na to netlačím. Mám stejný dráty jako ty, nemám problém. používal jsem pozinkovanej drát na plot, ani se nehne, ale dělá velkou díru
_________________
veverka je nesvědomitý zákeřník
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 9:15 pm    Předmět: Citovat

No vidíš, to je možné, že moc tlačím. Nebo málo nahřívám. Ještě to vyzkouším.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sapazi
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 15.2.2007
Příspěvky: 291
Bydliště: Zrnětín

PříspěvekZaslal: po březen 31, 2008 10:13 pm    Předmět: Citovat

Drát na napínání plotu 3mm dělá díru velkou, lepší je sehnat 2mm, ale tvrdej. pomosazený a jiný jsou k ničemu. však děláš living history., takže rezavej drát z ohrady bílýho farmáře.
Nebo špajchu z kola , je pevná ale delší než 25cm se nedělají.
Žhavit tak dlouho až je rudých aspon 15cm délky drátu
Špičku neee

Jasan nejlíp ten den uřízlej, a taky jde o to že jsou tu dva stromy- jasan a pajasan. To čemu říkáme jasan, zelená hladká kůra, je právě většinou pajasan a je dobrej na troubelky. Víc by mohl osvětlit nějaký dredolog, já jen vím že ten zelenější jde líp propálit
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vlk
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 28.3.2007
Příspěvky: 305
Bydliště: Slovensko/Prešov

PříspěvekZaslal: út duben 01, 2008 12:01 pm    Předmět: Citovat

nerezovy zvaraci drot je tvrdy ako blazon aj pri malom priemere a je pravdepodobne dostatocne dlhy. ale je pravda, ze to nieje hard-etno...
trubelku som s nim sice neprepaloval, ale robil som z neho haciky na napinanie koze v rame a pri 2,5mm hrubom drote to bol boj...

moj nazor je, ze stara doba by mala mat stiepane trubelky, po 1850 skor prepalovane...

_________________
je ľahké byť odvážny z diaľky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt duben 03, 2008 12:05 pm    Předmět: Citovat

Díky všem za rady. Tak se mi to nakonec podařilo. Použil jsem ty obyčejné měkké dráty svařovací a pomosazené. Holt na to nesmí člověk moc tlačit a taky je dobré si je dost zkrátit na něco víc, než půlka délky troubelky.

Nepropaloval jsem sice hned ten den, kdy jsem jasan uříznul, asi po týdnu, ale pořád to docela šlo. Suky byly poznat.

Jak dlouho nechat schnout? Půl roku, rok? Zatíráte někdo konce, třeba voskem, pro pomalejší schnutí, aby to nepraskalo?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Savage
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 4.2.2007
Příspěvky: 435

PříspěvekZaslal: čt duben 03, 2008 1:11 pm    Předmět: Citovat

Ja teda nezatiral nic,nechal jsem to v kure a susil v pokojovych podminkach.Cca za mesic jsem troubelky vyrezal a bylo, ale pravda je, ze to byly takove slabe a celkem kratke klaciky.Troubel na Hromovou Dymku bude zrejme schnout dele Smile
_________________
*****A má ryba vodotěsnou p.del?*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne duben 13, 2008 8:56 pm    Předmět: Citovat

Tak jsem se rozhodnul zkusit starší metodu výrobky kanálku pomocí štípání kmínku. Dle starších informací z PIS2 jsem se dověděl, že se dá štípnout jasan přesně středem, vyzkoušel jsem to a opravdu to jde. Vydlabal jsem kanálek, oba kusy pevně spojil, zatřel konce a teď to bude chtít tak rok na schnutí. Hlavně aby díly pasovaly i po vyschnutí.

Jinak jsem štípnul jeden kmen, který mi nešel jinak propálit ani z jedné strany (prostě se to beznadějně zaseklo) a při rozštípnutí jsem zjistil, že z jedné strany drát vyjel mimo dužinu a z druhé strany mi zůstal v díře kus drátu (cca 3cm), takže to nešlo dál.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Witko
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 5.2.2007
Příspěvky: 227

PříspěvekZaslal: st duben 16, 2008 4:56 am    Předmět: Citovat

citace:
Hlavně aby díly pasovaly i po vyschnutí.

Tak hodně zdaru přeju. Akorát mi přijde, že při tom rozštípávání to může být i suchý, ne?

_________________
veverka je nesvědomitý zákeřník
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
michell
Začínající přispěvatel
Začínající přispěvatel


Založen: 21.2.2007
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: st duben 16, 2008 9:40 am    Předmět: Citovat

Myslím si, že štípat takový tenší kmínek za sucha je hodně problém. Zkoušel jsem štípat za sucha teda kusy o průměru 10cm a víc a často to uhýbalo....naopak čerstvý jasan šel výborně!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Eagle-Eye
Administrátor
Administrátor


Založen: 3.2.2007
Příspěvky: 1247
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st duben 16, 2008 9:47 am    Předmět: Citovat

To si myslím, že je právě ten důvod. Vyčetl jsem to z toho návodu. Bylo to od člověka, který to dělá už dlouho, tak snad ví, co píše. Taky píše o tom, že zatírá čela voskem, pro pomalejší vysychání, u štípaných troubelí.

Stálo by zato, prozkoumat staré originální troubele, jestli jsou na nich vidět čáry po štípání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Dano
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel


Založen: 6.2.2007
Příspěvky: 90

PříspěvekZaslal: st duben 16, 2008 11:48 am    Předmět: Citovat

zakladna zasada stiepania, aspon u nas, listnate drevo cerstve, ihlicnate suche, vtedy to ide najlepsie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra www.indiani.cz -> Kouření a vše související Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Můžete připojit soubor na tomto fóru
Můžete stahovat soubory z tohoto fóra


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com