Kostěný štětec indiánů Velkých plání.

Kostěné štětce

Malování kostěnými štětci na kůži je prastarou indiánskou technikou. Porézní kost nasaje množství “inkoustu” z pigmentu a klihu, který se pak uvolňuje při styku s povrchem kůže. Kostěný štětec tak funguje podobně jako primitivní plnící pero.

Indiánská-žena-a-kůže-v-rámu.

Činění usní a kožešin indiánským způsobem – mozkem

Činění kůží mozkem je nejstarší metodou zpracování usní a kožešin, kterou lidstvo zná. Článek popisuje celý proces, tak jak jej praktikovali indiáni až do počátku 20.století. Popisuje každý jednotlivý krok, stejně jako nástroje potřebné k práci. Článek je doplněn mnoha ilustračními obrázky, jak dobovými tak i ze současnosti.

Porovnání bělošského a indiánského způsobu stahování zvěře.

Dobový indiánský způsob stahování zvěře – “hranatý řez”

Indiánský způsob stahování zvěře v bizoních dobách se lišil od způsobu bělošského. Je těžší a složitější, ale produkuje mnohem přirozenější, hezčí a praktičtější tvar kůže. Tvar takové kůže je spíše obdélníkový, na rozdíl od bělošského tvaru, který je neuspořádaný.

Střih na mokasíny s bočním švem. British museum.

Mokasíny s bočním švem

Mokasíny s bočním švem jsou nejstarším známým typem mokasínů na Velkých pláních. Článek rozebírá jejich původ, oblast a období jejich rozšíření, konstrukci a zdobení. Součástí článku je i návod na výrobu.

Červená látka s bílým neobarveným okrajem.

Vlněné látky s bílým, neobarveným okrajem

Bílý neobarvený okraj na vlněných látkách byl bělochy považován za kaz, indiáni jej však milovali a vytvořili z něj designový prvek. Článek popisuje, proč bílé okraje na látkách vznikaly, jaký byl jejich účel, kde se vlněné látky vyráběly, jak se barvily, z čeho se vyráběla barviva a mnoho dalšího.

Bojovníci kmene Vran, fotografie Edward Curtis.

Bederní rouška indiánů Velkých plání

Bederní rouška indiánů plání, pásek, popis, konstrukce, použité materiály (jelenice, vlněné a bavlněné látky, Hudsons Bay deky), zdobení, rady k výrobě, mnoho dobových obrazů, fotografií a mnoho dalšího.

Válečná halena kmene Vran zdobená koženými třásněmi.

Válečné haleny indiánů Velkých plání

Význam válečných halen, výroba, vyšívané pásy, závěsy ze skalpů, hranostajích kožešin či třásní, bryndáky, barvení halen hlinkou, piktogramy, haleny jako předmět daru, výměny či kořisti, válečné haleny dnes.

Indiánská-žena-a-kůže-v-rámu

Praní a vyrovnávání mozkem činěné kůže

Vypráním vyuzené kůže a vypnutím do rámu dojde ke snížení kouřového aroma, sjednocení barvy, zesvětelní a očištění od nečistot. Kůže bude také zcela rovná, ztratí veškeré “pupky” a “vlny” vzniklé valchováním.

Informační pole

Zdroje informací

Aby mohl člověk začít se studiem indiánských kultur, potřebuje kvalitní informace a již to je často kámen úrazu. Většina běžně dostupných informací je zkreslených, neúplných, povrchních nebo jinak nekvalitních. Obecně bohužel často platí, že čím snadněji dostupná informace či zdroj, tím povrchnější a více zavádějící. Bohužel začátečníci sahají právě nejčastěji po nejpovrchnějších zdrojích, jelikož jsou nejsnáze po ruce.

Horal-trapper či mountainman na vysoce realistickém obraze současného autora.

Filosofie reenactmentu – tvorba postavy

Základem reenacmentu je zpodobňování osob a situací z období a z oblasti, které nás zajímají. Je to komplexní a dlouhodobý proces, který nesestává jen z výroby oblečení a předmětů denní potřeby, ale i ve studiu historických reálií a souvislostí, stejně jako k osvojení potřebných dobových technologií a dovedností. Reenactment má svá pravidla. V tomto článku se zaměřuji na pravidla tvorby postavy.

Prosím vyberte měnu
EUREuro